Content marketing sa neustále vyvíja. V roku 2013 kedy som sa ku content marketingu dostal po prvýkrát sa v tom čase tento pojem v našich končinách ešte veľmi nepoužíval. Za ten čas content marketing zaznamenal významný progres a dnes je už aktivitou v rámci marketingu, ktorú využíva väčšina marketérov vo svete a do content marketingu často investujú aj viac ako jednu štvrtinu z celkového marketingového rozpočtu a tento podiel rok čo rok rastie. Výrazný posun v content marketingu vnímam aj u nás na Slovensku, hoci komplexný prieskum, ktorý by to potvrdzoval zatiaľ nevnímam. Možno by bolo na čase ho zrealizovať.

Tento článok prináša 5 zaujímavých štatistík z oblasti content marketingu aj s mojim komentárom ku každej z nich.

1. Články, ktoré dosahujú najlepší výkon, majú dĺžku viac ako 5700 slov. (SEMrush, 2019)

Táto zaujímavá štatistika akoby jasne hovorila v prospech písania dlhých článkov. Nemusí však vôbec platiť, že ak budete tvoriť iba dlhé články, dosiahnete najlepší výkon. Prečo sa práve dlhé články môžu javiť ako najvýkonnejšie? Zdôvodnenie môže byť celkom jednoduché a logické. Ľudia, ktorí chcú získať viac informácií a vyhľadávajú dlhšie formáty obsahu, ktoré idú viac do detailov, sú obyčajne ľudia, ktorí sú ďalej vo svojom rozhodovacom procese ako ľudia, ktorí hľadajú iba úvodné informácie – títo používatelia prirodzene nevykonajú okamžitú konverziu a teda ich výkon nie je tak vysoký. Neznamená to teda, že by ste mali vynechávať krátke formy obsahu, ktoré môžu vyhovovať práve takémuto typu používateľa. Práve vďaka kratším formátom môžete na stránku pritiahnuť používateľov, ktorí sa neskôr dostanú k dlhším formátom (článkom) a následne vykonajú konverziu. Na túto štatistiku je preto potrebné pozerať sa komplexnejšie a nie ako jednoznačný fakt, že dlhšie články sú lepšie. Platí však, že by mali byť súčasťou obsahovej stratégie.

Dĺžka obsahu sa môže líšiť aj vzhľadom na segment, čím je segment odbornejší, tým sú ľudia ochotní čítať dlhší obsah a získať čo najviac informácií. Naopak v niektorých segmentoch by ste to s pridlhými článkami nemali preháňať. Určite je však dôležité testovať rôzne dĺžky článkov a následne z dlhodobého hľadiska vyhodnotiť, ktorý obsah práve vám performuje najlepšie.

2. 51% spoločností hovorí, že aktualizovanie starého obsahu je najefektívnejšou taktikou akú do procesov implementovali. (SEMrush, 2019)

Ak už pravidelne tvoríte obsah, je dôležité myslieť aj na jeho aktuálnosť. Z pohľadu vyhodnocovania sa snažte identifikovať obsah, ktorý je pre vás najdôležitejší (či už z biznisového hľadiska alebo dosahuje najlepší výkon) a tento obsah pravidelne aktualizujte. Po aktualizovaní nezabudnite takýto obsah vždy aj opätovne distribuovať (prostredníctvom sociálnych sietí, newslettra a pod.), aby ste poukázali na jeho aktualizáciu.

Táto aktivita vám ušetrí nemalé množstvo prostriedkov. Ide totiž o obsah, ktorý overene funguje a vy nemusíte vynakladať námahu na jeho kompletné prerobenie (kostra článku zostáva rovnaká a menia sa a dopĺňajú iba fakty), či hľadanie úplne nových tém.

3. Video sa stalo najčastejšie používaným formátom v content marketingu. Predbehlo články a infografiky. (HubSpot, 2020)

V našich končinách táto štatistika neplatí úplne jednoznačne. Jednoznačne však platí, že popularita videí zažíva skvelé časy a zdá sa, že absolútny vrchol popularity videí je ešte stále pred nami. Aj preto by mali byť videá súčasťou každej progresívnej a modernej obsahovej stratégie, ktorá reflektuje aktuálnu dobu a správanie používateľov.

Neznamená to, že potrebujete mať produkčné tímy na tvorbu videí, niekedy stačí dobrá idea, ktorá sa pretaví do materiálu, ktorý osloví vašu cieľovú skupinu úplne iným atraktívnym spôsobom. 5 zaujímavých štatistík o videách vás možno ešte viac presvedčia zamýšľať sa, či práve táto forma obsahu by nebola vhodná aj pre vašu obsahovú stratégiu.

4. Získavanie návštevnosti na webovú stránku je medzi dvomi najčastejšími meradlami úspechu content marketingu. (HubSpot, 2020)

Ako content marketéra ma táto štatistika veľmi neprekvapuje. Predpokladám, že ani vás nie. Je však veľmi dôležité upozorniť, že samotná návštevnosť vášho webu by v žiadnom prípade nemala byť primárnou metrikou a jediným meradlom úspechu content marketingu. Samotná návštevnosť webu vám totiž ešte nemusí priniesť žiadny reálny prínos a pozitívny dopad na váš biznis. Veľmi dôležité je pozerať sa na relevanciu týchto návštev a úplne na prvom mieste na skutočný cieľ vašej aktivity.

Nepoznám veľa prípadov, kedy nejakej stavebnej firme, cestovnej kancelárii, či eshopu stačila rastúca návštevnosť webu. Je prirodzeným predpokladom pre rast objednávok / predaja, to je nepopierateľné. Ak však obsahová stratégia nie je správne nastavená a chýba strategicky nastavený proces, ktorý návštevníka dokáže premeniť na reálneho zákazníka, tak je táto aktivita iba premrhanou príležitosťou.

Váš skutočný cieľ by ste si mali definovať ešte pred samotnou realizáciou content marketingu – optimálne aby tento cieľ bol SMART (špecifický, merateľný, dosiahnuteľný, relevantný a časovo ohraničený). Ideálne ak tento cieľ je nastavený tak, že priamo ovplyvňuje váš biznis v pozitívnom kontexte (rast počtu objednávok, rast počtu registrácii, nárast predaja a pod.).

5. 29% spoločností, ktoré robia content marketing, nemajú content marketingovú stratégiu. (2020 B2C Content Marketing Benchmarks; Content Marketing Institute / MarketingProfs)

Využívať content marketing bez nastavenej stratégie je nevyužitá príležitosť. Ako každá aktivita, pokiaľ od nej očakávate pozitívny výsledok, by mala mať jasnú stratégiu. Mali by ste vedieť po akej ceste kráčate a kam sa až chcete dostať, aby ste sa odtiaľ mohli posunúť ďalej. Základným bodom každej dobrej content marketingovej stratégie sú ciele – čo očakávate od content marketingu? Chcete zvýšiť predaj v eshope? Zvýšiť počet objednávok z webovej stránky? Získať nové registrácie pre váš softvér? Predať nové licencie? Zvýšiť organickú návštevnosť webovej stránky? To všetko content marketing dokáže, ak máte správne nastavené procesy a aktivity.

Bonusová štatistika o content marketingu na záver

Veľmi ma prekvapila štatistika o priemernom rozpočte na content marketing. V roku 2019 sa podľa prieskumu CMI a MarketingProfs táto investícia pohybovala na úrovni 210 000 eur a 35% spoločností investuje do content marketingu viac ako 90 000 eur. Viete si predstaviť, že by ste investovali takúto sumu do content marketingu? Až na pár výnimiek by sme na našom trhu našli len ťažko spoločnosť, ktorej rozpočet na content marketing presahuje sumu 90 000 eur. Väčšina spoločností na Slovensku s takýmto rozpočtom neoperuje v rámci celého marketingu, a tak si je len ťažké predstaviť. I medzi našimi klientami v ContentFruiter sa však nájdu i takí, ktorí do content marketingu investujú viac ako 50% svojho marketingového rozpočtu.

Máte otázky? Pýtajte sa.

AK SA CHCETE DOZVEDIEŤ VIAC

V článku ste sa možno nedozvedeli všetko čo vás zaujíma. Po prečítaní vám prišlo na um hneď niekoľko otázok. Neváhajte mi napísať a ja vám rád odpoviem na otázky a vypočujem vaše podnety.

ROZPRÁVAJME SA